MX1 Grand Prix Transfermarkt 2010 (deel 1) 31-07

Motocross: Verschuivingen in de MX1 Wereld


De jaarlijkse stoelendans tussen rijders en teams zou dit jaar wel eens heel boeiend kunnen worden. Reden daarvoor zijn nieuwe WK-reglementen en de economische crisis. Kunnen dit jaar nog 40 rijders starten in een MX1 GP, dan zal dat getal volgend jaar teruggebracht worden naar 30. WK-promotor Youthstream hoopt zo de nodige kwaliteit qua deelnemersveld te kunnen garanderen. Van die 30 rijders zullen er 26 een vaste startplaats hebben in het WK.

Die 26 rijders zullen voor 13 speciaal daartoe geselecteerde teams uitkomen. Welke teams dit betreft is nog niet geweten, al zijn er natuurlijk wel enkele certitudes. Toch betekent deze maatregel een drastische verlaging gezien er momenteel 21 teams een vaste WK-start hadden.

Een aantal huidige MX1 rijders zullen we sowieso volgend jaar niet meer terug zien. Joshua Coppins neemt eind dit jaar afscheid van zijn Europese carrière en ook David Vuillemin zou na een tegenvallende Europese comeback naar de States terugkeren. Een aantal rijders haakte al in de loop van het seizoen af. Vooral de Britse rijders hebben zwaar te lijden onder de zwakke Pond en de dure verplaatsingen. Daarnaast lijkt voor een aantal rijders zoals Cédric Melotte, Luis Correira, Gert Krestinov of Johan Carlsson het einde definitief in zicht nu de plaatsjes “duurder” worden.

Want er lijken nogal wat gegadigden te zijn voor die 26 plaatsen. Zeker wanneer volgend jaar MX2 –rijders niet ouder dan 23 (bij het begin van het seizoen) mogen zijn. Maar liefst tien van de huidige MX2 rijders moeten door die nieuwe regel hun toevlucht zoeken in de MX1. Het betreft: Wyatt Avis, Anthony Boissière, Matteo Bonnini, Rui Goncalves, Davide Guarnieri, Pascal Leuret, Manuel Monni, Matti Seistola, Stephen Sword en Jéremy Tarroux. De kans dat al deze rijders een zitje vinden bij een MX1 GP team is uiterst klein. Naast deze “verplichte” promoties, kijken ook een aantal andere MX2 rijders uit eigen beweging richting MX1. De voornaamste namen in dat verband zijn Xavier Boog en Dennis “Crusty” Verbruggen.

Dennis Verbruggen

Ook een aantal van de huidige vaste MX1 rijders zou weleens uit de boot kunnen vallen. Tot hiertoe hebben slechts een aantal rijders werkzekerheid voor volgend jaar. Bij Aprilia Racing is dat Manuel Priem, terwijl Kevin Strijbos zeker is van een plaats bij Martin-Honda. Verder zijn ook David Philippaerts (Monster Energy Yamaha), Sébastien Pourcel (KRT-Kawasaki), Max Nagl (Red Bull KTM), Aigar Leok (TM Racing) en Clément Desalle (LS Motors Honda). Deze laatste lijkt echter hard op weg naar het Teka-Suzuki team van Eric Geboers. Teka-Suzuki is een van de vele teams waar de huidige rijders, in dit geval Steve Ramon en Ken De Dycker, einde contract zijn. Eenzelfde situatie doet zich voor bij CAS Honda, Silveraction KTM en Van Beers Yamaha. Een aantal teams zal sowieso een tweede rijder moeten aantrekken, denken we maar aan TM Racing, Red Bull KTM, LS Motors Honda en CLS Kawasaki. Het Red Bull Yamaha team van Claudio De Carli verkeert dan weer in een andere situatie. Het contract tussen De Carli en Yamaha loopt eind dit seizoen af en werd niet verlengd door de Japanners. Toch lijkt het erop dat zowel Antonio Cairoli, als Tanel Leok voorlopig nog één jaar aan het team gebonden zijn. Op welke motor het Red Bull De Carli team volgend jaar uitkomt zou eerstdaags duidelijk worden.

Antonio Cairoli

Gelijktijdig lijken ook een aantal rijders van buitenaf (die dus niet in de MX1/MX2 cyclus actief zijn) geïnteresseerd in een zitje in het WK MX1 2010. Vooral de namen van Ben Townley en Tyla Rattray duiken daarbij steeds vaker op. Na een carrière in Europa waarbij ze elk een MX2 wereldtitel op hun naam wisten te schrijven, trokken de Nieuw-Zeelander en Zuid-Afrikaan richting VS. Maar ook in de States heeft de crisis hard toegeslagen. Indien beiden een plaatsje in het WK MX1 willen bemachtigen zullen ze wel fors moeten inleveren.

Tyla Rattray

En dan is er nog de laatste categorie van gegadigden voor een MX1 zitje, de huidige MX3 rijders. Vooral het Husqvarna team van Alex Salvini en Christophe Martin zou wel eens helemaal richting MX1 kunnen trekken volgend jaar. Maar er circuleren ook nog de namen van Pierre-Alexandre Renet en Brad Anderson. Deze laatste leidt momenteel het Britse kampioenschap MX1 en zou na een sabbatsjaar graag terugkeren naar het WK.

Wie volgend jaar in welk MX1 team zou kunnen uitkomen leest u volgende week

in deel 2.

Foto’s: CDS, DPPI
 
Bron: Bart Jacobs

TOP